torstai 25. kesäkuuta 2026

Stanislaw Lem: Eeden

Viisi tieteilijää haaksirikkoutuu avaruusaluksellaan tuntemattomalle planeetalle, ja siitäkös se soppa keittyy.

Eeden on jotenkin Jules Vernen tyylinen seikkailukirja, paitsi että Lemin tapaan melko erikoinen. Viisi eri tieteenalojen edustajaa, joilla ei ole edes nimiä vaan ainoastaan Kyberneetikko, Insinööri, Fyysikko, Tohtori ja Koordinaattori, ovat reippaita tieteilijöitä, kirkasotsaisia toiminnan miehiä. Naisia ei tietenkään ole mukana. Vieraalle planeetalle haaksirikkoudutaan myös aivan kuten perinteisissä seikkailukirjoissa laivoilla tuntemattomille saarille, koko homma on lähinnä pienoinen epämukavuustekijä josta reippaudella ja älyllä kyllä selvitään.

Planeetta, jolle tiedemiehet haaksirikkoutuvat on nimeltään Eeden. Se luonto on outoa ja planeetan asujaimisto vielä oudompaa. Sopivasti toki planeetalla on ihmisille hengityskelpoista ilmaa, vettä juotavaksi ja kaikki on muutenkin passelisti. Ihmiset kuitenkin suhtautuvat planeetan asukkeihin tyypilliseen tapaan pelolla, joka johtaa väkivaltaan. Ampuahan sitä pitää kaikkea mitä ei tunnista.

Itse tarina on aika tyhmä. Sekoillaan eestaas planeetalla, ja sitten parilla viimeisellä sivulla saadaankin raketti kuntoon ja lähdetään takaisin. Mitään kovin selkeästi tarinaksi tunnistettavaa ei synny, millään ei tunnu olevan merkitystä tai tarkoitusta. Sen sijaan kaikkea ihmeellistä kuvaillaan, ja voi kuinka kuvaillaankaan. Sivu sivun perään kerrotaan mitä kaikkea outoa ja ihmeellistä Eedenissä tulee vastaan - ja sitä on ihan perhanan uuvuttava lukea.

Yleensähän kirjassa kerrotaan ja kuvaillaan toki asioita, mutta vain sellaiselle tasolle, että asioiden merkitys aukeaa. Loppu jää lukijan mielikuvituksen vastuulle. Tässä kirjassa taas juuri millään ei ole oikein merkitystä tarinan kannalta, mutta silti kaikkea kuvaillaan yhtäaikaa tarkasti ja sekavasti.

Pidän Lemin kirjoista, mutta tämä on mielestäni niistä heikommasta päästä. Kaksi örkkiä, ei voi oikein vakavissaan suositella.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti